ՀՈՒՇԱՐՁԱՆՆԵՐ

Card image cap

ՀՈՒՇԱՐՁԱՆ ԽԱՉԱՏՈՒՐ ԱԲՈՎՅԱՆԻ


1913 թ.


Պետ. ցուցիչ՝ 1.12.15.4

Քանդակագործ՝ Անդրեաս Տեր-Մարուքյան

Հայ մեծ լուսավորիչ, գրող, հայ նոր գրականության և մանկավարժության հիմնադիր Խաչատուր Աբովյանի բրոնզաձույլ արձանը տեղադրված է Քանաքեռի 2-րդ փողոց, 4 հասցեում գտնվող նույնանուն տուն-թանգարանի բակում, գրանիտե բարձր, սրբատաշ պատվանդանի վրա:

Գրողը ներկայացված է կանգնած դիրքով, աջ ոտքը մի փոքր առաջ դրած, ձեռքերը կրծքին խաչած: Աջ ձեռքում «Վերք Հայաստանի» գիրքն է՝ հայ նոր գրականության հիմնաքարը: Հագին թեթև, բարձր օձիքով, ծնկներից ներքև իջնող վերարկու է: Գլխաբաց, մեղմ, մտածկոտ հայացքով Աբովյանը նայում է դեպի հեռուները:

Պատվանդանը անզարդ է, վերնամասում 2 տողով արձանագրված է.

«ԽԱՉԱՏՈՒՐ ԱԲՈՎՅԱՆ / 1804 - ԱՆՀԱՅՏԱՑԱԾ 1848»:

Արձանի բարձրությունը՝ 2.2 մ է, դիտելի է բոլոր կողմերից: Դեմքը մեկնաբանված է դորպատաբնակ ճանաչված նկարիչ Ֆրիդրիխ Լյուդվիգ ֆոն Մայդելի հեղինակած դիմանկարի համաձայն:         

Խաչատուր Աբովյանի արձանի ստեղծման միտքը առաջադեմ հայ հասարակայնությունը հղացել է 1908 թ., գրողի անհետանալու 60-րդ տարելիցի կապակցությամբ: Հայ առաջադեմ գործիչները պնդում էին, որ մեծ լուսավորչի արձանը պետք է կանգնեցնել ոչ թե եկեղեցում կամ գերեզմանոցում (ինչպես ընդունված էր մինչ այդ), այլ՝ հենց Երևանի սրտում:

Արձանի ստեղծման պրոցեսը շատ խոչընդոտների է հանդիպել: Ցարական կառավարությունը թույլ չէր տալիս կայսրության փոքր ազգերին, և հատկապես՝ հայերին իրենց անվանի գործիչների հուշարձանները կանգնեցնել քաղաքային հրապարակներում և աչքի ընկնող այլ վայրերում, քանի որ դա կարող էր խրախուսել նրանց ազգային-ազատագրական հույսերը: Բայց հայ հասարակական կարծիքի ճնշման տակ Կովկասի փոխարքայությունը մեծ դժվարությամբ թույլ տվեց արձանի կառուցումը Երևանում՝ հուսալով, որ ֆինանսական մեծ ծախսերի պատճառով նախաձեռնությունը չի իրականանա:

Կազմակերպչական աշխատանքներն ստանձնեց Բաքվի «Հայոց կուլտուրական միությունը»՝ գործի մեջ ներգրավելով հասարակայնության լայն խավերին: Գրողներ Հովհաննես Թումանյանը, Ալեքսանդր Շիրվանզադեն, նկարիչ Գևորգ Բաշինջաղյանը և այլք իրենց հոդվածներում բոլորին կոչ էին անում հանգանակություններ կատարելու միջոցով մասնակցել այդ համաժողովրդական ձեռնարկին: Շիրվանզադեի առաջարկով «Հայոց կուլտուրական միությունը» 1908 թ. սեպտեմբերի 14-ի նիստում որոշեց հայտարարել մրցանակաբաշխություն և կատարել հանգանակություն: Այդ մասին հրապարակվեց հայկական և ռուսական թերթերում, որպեսզի հասարակական լայն խավերը և մասնակցել ցանկացող քանդակագործները Այսրկովկասում և դրսում տեղեկացված լինեին ձեռնարկի մասին:

Արձանի ստեղծումը դրամական մեծ միջոցներ էր պահանջում (նախնական հաշվումներով՝ 12000 ռուբլի, ապա՝ առնվազն 18000 ռուբլի), սակայն գործն ընթանում էր դանդաղ, և երկու տարում հանգանակվում է չնչին գումար (2000 ռուբլի): Համաժողովրդական այս կարևոր նախաձեռնությունն արագացնելու համար 1910 թ. առաջադեմ գործիչներից շատերը (Թումանյան, Շիրվանզադե և այլք) նորից են հանդես գալիս հոդվածներով: Մասնավորապես, Թումանյանը «Հորիզոն» թերթի 1910 թ. 266-րդ համարում հրապարակում է իր «Ամենքը միասին» նշանավոր հոդվածը, որտեղ գրում է. «Դա մի տաղանդավոր գրողի արձան չէ, դա մի անհատի արձան չէ, դա հայ ժողովրդի վերքոտ սրտի արձանն է, որ կանգնելու է այնտեղ, Արարատի սրբազան դաշտում՝ սերունդներին ու դարերին ի տես, որ տեսնեն, թե քանի սուր կա ցցված նրա մեջ, քանի դարդ և ցավ: Պետք է կանգնի հավիտյան, անլռելի պատմի աշխարհին հայի տանջանքն ու տենչանքը»: Թումանյանը հորդորում է բոլորին մասնակցել այս գործին, քանի որ իր արժանի զավակի արձանը պետք է կանգնեցնի ամբողջ ժողովուրդը:

Հանգանակությունն արագացնելու համար 1910-1912 թթ. կազմակերպվում են գրական-գեղարվեստական երեկոներ, համերգներ, ներկայացումներ Անդրկովկասի տարբեր քաղաքներում, Մոսկվայում, Սանկտ-Պետերբուրգում: Աբովյանի և նրա հուշարձանի մասին հետաքրքրությունն այնքան է մեծանում, որ նրանց մասին հրապարակվում են գրքեր, հոդվածներ, ստեղծվում են երաժշտական ու նկարչական ստեղծագործություններ: Բաքվի «Հայոց կուլտուրական միությունը» նամակներով դիմում է ժամանակի հայտնի 6 հայ քանդակագործերին, այդ թվում նաև՝ փարիզաբնակ Անդրեաս Տեր-Մարուքյանին ու Հակոբ Գյուրջյանին (վերջինս նոր էր ավարտել Փարիզի Գեղարվեստների ակադեմիան)՝ առաջարկելով նրանց ևս մասնակցել մրցանակաբաշխությանը (երկուսն էլ 1910 թ. «Հայոց կուլտուրական միությանն» են ներկայացնում 2-ական նախագիծ):

Երկար քննարկումներից հետո հավանության է արժանանում քանդակագործ Անդրեաս Տեր-Մարուքյանի նախագիծը: Քանդակագործն արձանի և նրա քանդակազարդ պատվանդանի վրա Փարիզում աշխատում է 1910-1913 թթ.: 1913-ին, աշխատանքն ավարտելուց հետո, դրանք ձուլել է տալիս բրոնզից:

1911 և 1913 թթ. Տեր-Մարուքյանը գալիս է Երևան՝ գրողի մասին լրացուցիչ տեղեկություններ հավաքելու, արձանի տեղը որոշելու համար: Քաղաքային դումայի ճարտարապետի հետ տեղազննություն անցկացնելուց հետո հստակեցվում է հուշարձանի տեղը՝ այն պետք է կանգնեցվեր քաղաքային հրապարակում՝ բուլվարի և հետագայի Վ. Ի. Լենինի արձանի միջև ընկած տարածքում:

5-ամյա հանգանակության դանդաղ ընթացքի և անհրաժեշտ գումարը չհայթայթելու պատճառով արձանն ու պատվանդանը մնում են Փարիզի ձուլարանում. գումարը չստացած գործարանատերը չի տալիս դրանք: Ավելին, 4 տարի սպասելուց հետո, 1917 թ. գործարանատերը որոշում է ձուլել և բրոնզն ավելի թանկ գնով վաճառել, մանավանդ որ Առաջին աշխարհամարտի օրերին մետաղի մեծ պահանջարկ կար: Եվ միայն հեղինակի թախանձագին խնդրանքներից ու համառ ջանքերից հետո է այն պահպանվում: Սակայն մինչև իր մահը (մարտ 1919 թ.) անվանի արձանագործը չի տեսնում կերտած արձանի տեղադրումը Երևանում և չի ստանում նախատեսված գումարը:

1920-ական թթ. սկզբին ՀԽՍՀ նորաստեղծ կառավարությունը Փարիզ է փոխանցում անհրաժեշտ գումարը և գնում է Աբովյանի արձանն ու պատվանդանը, ինչպես նաև՝ Տեր-Մարուքյանի մի շարք այլ գործեր (Ղևոնդ Ալիշանի կիսանդրին և բարձրաքանդակներ), որոնք 1925 թ. փետրվարի 27-ին Փարիզից ուղարկվում են Երևան: Սակայն բեռը տեղ չի հասնում: Դեպքերի ականատես և մասնակից փարիզաբնակ Աշոտ Պատմագրյանը դիմում է աշխատանքի բերումով Երևանից Թիֆլիս տեղափոխված Անդրկովկասյան ֆեդերացիայի ժողովրդական կոմիսարների խորհրդի տեղակալ Սարգիս Լուկաշինին (Սրապիոնյան)՝ խնդրելով միջոցներ ձեռք առնել արձանը գտնելու և Երևան ուղարկելու համար: Պարզվում է, որ Բաթումի մաքսատան աշխատակիցները բացել են արկղը և կարծելով, թե դա Վրաստանին նվիրատված եվրոպական անհայտ հեղափոխականի արձան է, այն տեղադրել են քաղաքի գլխավոր հրապարակում: Լուկաշինը հանձնարարում է արձանը շտապ տեղափոխել Հայաստան, սակայն անհայտ պատճառներով այն Երևան է հասնում միայն 1933 թ.:

1933 թ. հուլիսի 6-ին Խ. Աբովյանի արձանը վերջապես կանգնեցվում է Երևանում, բայց ոչ թե նախանշված տեղում, այլ՝ Աբովյան փողոցում՝ «Մոսկվա» կինոթատրոնի մերձակա փոքր հրապարակում (այժմ՝ Շառլ Ազնավուրի անվան հրապարակ), նորակերտ, քառանիստ, բարձր ու անզարդ պատվանդանի վրա (Տեր-Մարուքյանի կերտած պատվանդանի տեղը մինչ օրս անհայտ է): 1950 թ. Աբովյան փողոցի վերակառուցման պատրվակով արձանը տեղափոխում են Կրկեսի մոտակայք, նախկին երկաթգծի կայարանի դիմաց՝ մի անշուք վայր: 1953 թ. տեղադրում են Ծիծեռնակաբերդի բլրի վրա՝ մարդկանց աչքից հեռու, իսկ 1957-ին՝ Հրազդանի ձորում՝ Մանկական զբոսայգու մոտ:

Երկրեերկիր, տեղից տեղ դեգերելուց հետո անվանի քանդակագործի ստեղծագործությունը 1964 թ. սեպտեմբերի 10-ին՝ Հայաստանում էստոնական գրականությանն ու արվեստին նվիրված միջոցառումների նախօրյակին, իր վերջին հանգրվանն է գտնում Քանաքեռում՝ մեծ գրողի տուն-թանգարանի բակում, ուր կանգնած է մինչ օրս:

1980-ական թթ. վերջին անհայտ անձինք պղծել են արձանը, կրակելով նրա գլխին և ուսերին:

Խ. Աբովյանի արձանը հայ մեծ լուսավորչի հիշատակին կերտված ամենավաղ և ամենահաջող քանդակ­նե­րից  է: Այն նաև Ա. Տեր-Մարուքյանի սակավաթիվ պահպանված գործերից է, նրա ստեղծագործության գլուխգործոցը, մոնումենտալ-արձանային քանդակագործության առաջին դասական օրինակը հայ իրականության մեջ: Նրանով սկիզբ դրվեց հայ հուշարձանային քանդակագործությանը:

 «Պատմամշակութային ժառանգության գիտահետազոտական կենտրոն» ՊՈԱԿ

Երևանի քաղաքապետարան


Քանաքեռ, 2-րդ փողոց, 4 տուն