ԽՈՀԱՆՈՑ
Վայելեք Հայաստանի հարուստ և հնագույն խոհարարական ավանդույթները, որտեղ հազարամյակների ընթացքում փոխանցված բաղադրատոմսերը դեռ փայփայված են: Զգացեք սև պղպեղի, կիլանտրոնի, անանուխի, թարխունի, ռեհանի, ուրցի, սխտորի և սոխի բույրերը, որոնք հայկական ուտեստներին յուրահատուկ համ են հաղորդում։
Տաքածուխի վրա մարինացված մսով պատրաստված խորոված, խաղողի կամ կաղամբի տերևներով փաթաթված տարբեր միջուկներով տոլմա և ավանդական բաղադրատոմսերով եփած տեղական համեղ ուտեստներ, ինչպիսիք են Սևանի իշխանն ու սիգը, հայկական խոհանոցը զգայարանների տոն է։
Բացահայտեք Հայաստանի յուրահատուկ համերն ու խոհարարական ժառանգությունը Երևանի բազմաթիվ ռեստորաններում և ընկղմվեք հայկական խոհանոցի անմոռանալի համի մեջ, որոնք յուրահատուկ համ են հաղորդում յուրաքանչյուր ճաշատեսակին:
Հայկական տոլմա՝ խաղողի տերևներով
Տոլման հնագույն ուտեստ է։ ՈՒրարտերեն «տոլի» բառը նշանակում է խաղողի տերև, այստեղից էլ առաջացել է «տոլմա» ճաշատեսակի հայկական անվանումը։ Այն հանդիպում է տարբեր ազգային խոհանոցներում, և յուրաքանչյուրն ունի տոլմայի պատրաստման իր տարբերակները։ Հայկական թփով տոլման խաղողի տերևների մեջ լցոնված և փաթաթված միջուկով ուտեստ է։ Միջուկը հիմնականում պատրաստվում է բրնձի կամ ձավարեղենի և ծեծած կամ աղացած եփովի մսի (տավարի, ոչխարի և/կամ խոզի) մսի խճողակի հիման վրա։
Հայաստանում թփով տոլման ամենատարածված և սիրված ընտանեկան ուտեստներից է և անպակաս է տոնական սեղաններից։ Սովորաբար այն մատուցում են մածունով՝ ճզմած սխտորով։
Ղափամա
Ղափաման լցոնած դդումից հայկական ճաշատեսակ է։ Համաձայն ազգային ավանդույթների՝ հարսանյաց սեղանին ղափաման մատուցում էին որպես առատության խորհրդանիշ։
Ղափաման պատրաստվում է դդմի միջուկը հեռացնելով։ Դդմի վերին մասը կտրվում է և առանձնացվում է որպես կափարիչ, իսկ ինքը դդումն օգտագործվում է որպես կաթսա: Դդմի սերմերը գդալով հեռացվում են միջից։ Դդումը լցոնվում է թերխաշված բրնձով, թարմ մրգերով, թթվաքաղցր չրերով և մանրեցված ընկուզեղենով: Խճողակին կարելի է ավելացնել մեղր կամ շաքար և համեմել դարչինով։
Դդմի պատերը ներսից քսում են կարագ և մեջը լցոնում խճողակը՝ կարագ ավելացնելով նաև վրայից։ Միջուկը չեն լցնում մինչև պռունկը, քանի որ եփման ընթացքում այն մեծանում է ծավալով։ Դդմի գլուխը փակում են կտրված կափարիչով և դնում ջեռոցը։
Խաշ
Խաշը հեղուկ տաք ապուր է, հնագույն հայկական ուտեստներից մեկը։ «Խաշ» անվանումը առաջացել է հայերեն «խաշել» բառից, նույն բառից են առաջացել նաև այլ կերակրատեսակների անվանումները (խաշլամա, խաշու, խաշիլ)։ Հայ գրականության մեջ արգանակը «խաշոու» կամ «խաշոյ» անվանումով հիշատակվում է 11-րդ դարից, առաջին անգամ՝ Գրիգոր Մագիստրոսի կողմից «Ջերմանց մխիթարություն» աշխատության մեջ։
Խաշ պատրաստելը մի ամբողջ ծես է, երբ տղամարդիկ հավաքվում են երեկոյան և ամբողջ գիշեր եփում են ուտեստը ցածր կրակի վրա։
Խաշի պատրաստման մեջ հիմնականում օգտագործվում են տավարի ոտքեր։ Ուտեստն ավանդաբար ուտում են վաղ առավոտյան՝ մինչև նախաճաշը կամ նրա փոխարեն և տարվա ցուրտ եղանակին՝ աշնանը, ձմռանը և գարնան սկզբում։ Հայաստանում մսային ուտեստների սիրահարներն անհամբեր սպասում են անվանման մեջ «ր» տառը պարունակող ամիսներին` սեպտեմբերից ապրիլ։
Ուտեստի հետ մատուցվում է մանրացրած սխտոր, աղ, կտրտած բողկ, թթուների տեսականի։ Խաշը ուտում են բողկի և տարատեսակ կանաչիների հետ՝ նախապես նրա մեջ բրդելով չոր լավաշ։ Պնակը ծածկում են փափուկ լավաշով՝ ուտելու ընթացքում բացելով անկյուն, որպեսզի կերակուրը շուտ չսառչի։ Խաշ ուտելիս՝ ոգելից խմիչքներից նախընտրում են խմել օղի, հաճախ՝ տնական, որն ավելի թունդ է՝ մոտ 60 աստիճան։
Պանրխաշ
Պանրխաշը՝ հայկական հնագույն ուտեստ է, պատրաստվել է հայոց գրեթե բոլոր գավառներում, հիմնականում, մեզ է հասել Մշո խոհանոցից։
Պարզ պատրաստվող, բայց չափազանց հագեցնող այս ուտեստի ճաշակումը նման է արարողակարգի։ Անունը ծագել է բաղադրիչների և պատրաստման ձևի համադրումից։
Պանրխաշի բաղադրիչներն են՝ լավաշը, չեչիլ պանիրը, սոխը, անարատ յուղը, եռացրած ջուրը։ Յուրաքանչյուր գավառում պատրաստման ձևը տարբեր է եղել․ կան թել պանրով կամ հորած պանրով, չոր լավաշով կամ հնեցրած հացով, սոխառածով կամ կարմիր կծու պղպեղով, սխտորով կամ էլ ձվով տեսակներ։ Անկախ պատրաստման եղանակից՝ պանրխաշը գրեթե բոլոր ժամանակներում իր մեջ կրել է ուտեստի ճաշակման հավաքական խորհուրդը։
Այսպես՝ հյուրերն ու ընտանիքի անդամները հավաքվում են սեղանի շուրջ, բոլորին բաժանվում են կավե խորը պնակներ։ Տանտիրուհին, ի ցույց բոլորի, սկսում է պանրխաշի պատրաստումը․ մեկ լավաշը բաժանում է մանր կտորների, չեչիլ պանիրն էլ՝ բարակ թելիկների և իր բաժին կավե ամանի մեջ շերտ առ շերտ շարում նախ լավաշի կտորները, ապա՝ պանիրը։ Բոլորը հետևում են տանտիրուհու օրինակին։ Ապա տանտիրուհին բերում է նախապես արդեն յուղով տապակած և լավ կարմրացրած սոխն ու եռացրած ջուրը։ Յուրաքանչյուրն իր ուտեստի վրա ավելացնում է մի փոքր եռացրած ջուրը, թողնում 3 րոպե, ապա՝ ավելացնում տապակած սոխը։
Սեղանակիցները միմյանց մաղթում են բարի ախորժակ ու ջերմ խոսքուզրույցով ճաշակում անուշահամ պանրխաշը։
Հարիսա
Հարիսան ամենահայկական ազգային կերակուրն է։ Հնում համարվել է ծիսական և տոնական կերակուր։ Պատրաստել են հանդիսավոր օրերին։ Պատրաստման եղանակն է՝ ցորենի ձավարը և հավի, ոչխարի կամ տավարի միսը ջրով եփում են՝ փայտե թիակով հարելով մինչև մածուցիկ զանգված դառնալը։ Ուտելիս վրան լցնում են հալած յուղ։ Հարիսայի բաղադրությունը կապված է ցորենի պաշտամունքի հետ, այսինքն՝ արմատները վաղագույն են, իսկ սերմի գաղափարը՝ ազգի հարատևության ապացույցն է․․․
Ըստ պահպանված ավանդապատումի՝ Գրիգոր Լուսավորիչը Խոր Վիրապից դուրս է գալիս ու գնում Վաղարշապատ, որոշում է կոչունք կազմակերպել, այսինքն՝ հրավերք անել ու հյուրասիրել եկեղեցու շուրջ հավաքված ժամավորներին։ Եվ հարիսայի համար ոչխարներ է մորթել տալիս ու կանչում ջլապինդ երիտասարդներին, որպեսզի հարեին կերակուրը․ «Հարե՛ք սա»։ Այս արտահայտությունից էլ ճաշատեսակի անվանումն է․ եթե իհարկե մեր ազգային հնագույն մշակույթի ակունքներում չգտնվի կերակուրի անվան մեկ այլ բացատրություն։
Հետագայում ճաշատեսակը դարձավ առօրյա, այնուհետև՝ բացառապես հարսանիքներին մատուցվող համադամ, իսկ 1915 թվականի Մեծ եղեռնից հետո՝ զոհաբերության ճաշ, այսպես ասած՝ մատաղ, որը մինչ օրս էլ հայ ժողովրդի մեջ կիրառելի է։
1983 թվականից սկսած ամեն տարվա սեպտեմբեր ամսի երրորդ կիրակի օրը տոնվում է Մուսա լեռան հերոսամարտի հիշատակի օրը։ Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո շատ մուսալեռցիներ տեղափոխվեցին պատմական հայրենիք և հիմնեցին Մուսալեռ գյուղը: Արարողության օրը՝ ողջ գիշեր, խարույկների վրա եփվող հարիսայի կողքին հայրենասիրական ու ժողովրդական երգեր են հնչում, իսկ առավոտյան օծված հարիսան, որպես մատաղ, հյուրասիրվում է հավաքական ժողովրդին։
Հայկական լավաշ. մշակութային և խոհարարական հաճույք զբոսաշրջիկների համար
Հայկական լավաշը՝ ավանդական տափակ հացը, հայկական խոհանոցի հիմնական բաղադրիչներից մեկն է և երկրի մշակութային ժառանգության կարևոր մասը: Հնագույն ժամանակներից ձգվող երկար պատմություն ունեցող լավաշը դարձել է հայկական կյանքի անբաժանելի մասը, և այն պետք է փորձի երկիր այցելող յուրաքանչյուր զբոսաշրջիկ:
Պատրաստված պարզ բաղադրիչներից՝ ալյուր, ջուր և աղ, լավաշը թխվում է թոնրի մեջ՝ տալով նրան յուրահատուկ ձև և համ: Լավաշը փափուկ և ճկուն է, ինչն այն դարձնում է հարմար տարբեր միջուկներ փաթաթելու համար՝ խորոված միսից, բանջարեղենից մինչև պանիր և խոտաբույսեր: Այն կարելի է մատուցել նաև որպես կողմնակի ճաշատեսակ, կտոր-կտոր անել և թաթախել տարբեր սոուսների մեջ։
Լավաշը համտեսելու լավագույն միջոցներից մեկը հայկական ավանդական հացի փուռ կամ ռեստորան այցելելն է: Այստեղ զբոսաշրջիկները կարող են ականատես լինել զրոյից լավաշի պատրաստման գործընթացին, այդ թվում՝ խմորի հունցմանը և թոնրում թխմանը։ Որոշ զբոսաշրջային վայրերում նույնիսկ թույլ են տալիս այցելուներին փորձել իրենց ուժերը լավաշ թխելու մեջ՝ տալով նրանց գործնական փորձ, որը նրանք երբեք չեն մոռանա:
Լավաշը ոչ միայն համեղ է, այլև մշակութային հարուստ նշանակություն ունի հայ ժողովրդի կյանքում։ Այն ներառվել է ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի մարդկության ոչ նյութական մշակութային ժառանգության ներկայացուցչական ցանկում: Լավաշ պատրաստելու ավանդույթը փոխանցվել է սերնդեսերունդ, և շատ ընտանիքներ ունեն հաց պատրաստելու իրենց յուրահատուկ բաղադրատոմսերն ու տեխնիկան։
Իր մշակութային նշանակությունից դուրս լավաշը կարևոր դեր է խաղացել նաև հայոց պատմության մեջ։ Պատերազմի և հակամարտությունների ժամանակ լավաշը կարևոր սննդի աղբյուր է եղել զինվորների և խաղաղ բնակիչների համար: Այն կարելի էր հեշտությամբ տեղափոխել և պահել, և դրա երկար պահպանման ժամկետը այն դարձնում էր կատարյալ դժվարության ժամանակ մարդկանց պահելու համար:
Այսօր լավաշը վայելում են ոչ միայն Հայաստանում, այլև ամբողջ աշխարհում։ Հայկական հացաբուլկեղենի վաճառասրահներ և ռեստորաններ կարելի է գտնել բազմաթիվ խոշոր քաղաքներում, լավաշը նաև դարձել է ֆյուժն խոհանոցի հայտնի բաղադրիչ:
Հայկական լավաշն ավելին է, քան պարզապես հացի տեսակ, այն մշակութային և խոհարարական հաճույք է, որը պետք է զգա յուրաքանչյուր զբոսաշրջիկ: Անկախ նրանից՝ այցելում եք ավանդական հացի փուռ, փորձում եք այն ռեստորանում, թե նույնիսկ ինքներդ եք պատրաստում, լավաշը հայկական խոհանոցի էական մասն է, որը դուք չեք ցանկանա բաց թողնել: Այսպիսով, եկեք Երևան և համտեսեք լավաշի համեղությունը և ընկղմվեք մեր զարմանալի երկրի հարուստ մշակույթի և պատմության մեջ:
Հայկական մրգեր
Հայաստանը, որը գտնվում է Հարավային Կովկասի տարածաշրջանում, օժտված է յուրահատուկ կլիմայով և բերրի հողով, ինչը այն դարձնում է կատարյալ վայր տարբեր համեղ մրգեր աճեցնելու համար: Այս մրգերը ոչ միայն համեղ են, այլև իրենց ուրույն տեղն են զբաղեցնում հայկական մշակույթում և ավանդույթներում։
Հայաստանում ամենահայտնի մրգերից մեկը ծիրանն է, որը հայտնի է նաև որպես «Հայկական ոսկի»։ Հայկական ծիրանը հայտնի է իր հյութալի մարմնով և ինտենսիվ քաղցրությամբ, ինչը այն դարձնում է հայկական շատ ուտեստների և աղանդերի հայտնի բաղադրիչ:
Մեկ այլ միրգ, որը լայնորեն աճեցնում և վայելում են Հայաստանում, նուռն է։ Նուռը հայկական մշակույթում առանձնահատուկ նշանակություն ունի, որը ներկայացնում է պտղաբերություն, առատություն և հաջողություն: Պտուղն օգտագործվում է բազմաթիվ հայկական ուտեստների մեջ։
Հայաստանը հայտնի է նաև իր խաղողով, որից պատրաստում են համեղ գինիներ և կոնյակներ։ Երկիրն ունի գինեգործության երկար պատմություն, որը սկիզբ է առնում հնագույն ժամանակներից, և հայտնի է բարձրորակ գինիների արտադրությամբ, որոնք արտահանվում են աշխարհով մեկ: Խաղողից նաև պատրաստում են թունդ մրգային օղի, որը հայտնի է տեղացիների և զբոսաշրջիկների շրջանում:
Թութը Հայաստանում մշակվել է հազարամյակներ շարունակ և հայկական խոհանոցի կարևոր մասն է։ Պտուղը հաճախ ուտում են թարմ վիճակում, բայց դրանից կարելի է նաև մուրաբաներ և օշարակներ պատրաստելու համար։ Հայկական թութը, բացի իր խոհարարական կիրառությունից, գնահատվում է նաև իր բուժիչ հատկություններով։ Պտուղը և տերևներն օգտագործվել են ավանդական բժշկության մեջ՝ բուժելու տարբեր հիվանդություններ, այդ թվում՝ հազ, մրսածություն և բորբոքում:
Այլ մրգեր, որոնք սովորաբար աճեցվում են Հայաստանում, ներառում են թուզը, սերկևիլը, խնձորը և կեռասը: Այս մրգերը օգտագործվում են տարբեր ուտեստների, աղանդերի և խմիչքների պատրաստման համար։
Երևանի այցելուները կարող են վայելել այս համեղ մրգերը՝ այցելելով տեղական շուկաներ և ռեստորաններ, որտեղ կարող են համտեսել տարբեր տեսակներ և ծանոթանալ դրանց մշակութային նշանակությանը:
Հայաստանի պտուղները ոչ միայն համեղ հյուրասիրություն են, այլև երկրի հարուստ պատմության, ավանդույթների և հյուրընկալության արտացոլումը:
Գաթայի հիասքանչ հմայքը
Հայկական խոհանոցը հարուստ է համերով և բույրերով, իսկ ամենասիրված աղանդերից մեկը Գաթան է՝ հայկական ավանդական սուրճի թխվածքը, որը դարեր շարունակ վայելում են: Այս խմորեղենը հաճախ մատուցվում է թեյի կամ սուրճի հետ և հանդիսանում է հայկական տնային տնտեսությունների և հացաբուլկեղենի հիմնական ուտեստը: Գաթան հաճելի աղանդեր է տարվա ցանկացած ժամանակ ուտելու համար:
Միգուցե դա համերի համադրությունից է կամ նրանից, թե որքան թեթև և փափուկ է գաթան, ամեն դեպքում դուք երբեք չեք կարողանա ուտել գաթայի միայն մեկ կտոր:
Գաթան քաղցր հացի տեսակ է, որը պատրաստվում է պարզ բաղադրիչներով, ինչպիսիք են ալյուրը, շաքարավազը, կարագը և կաթը: Խմորը փաթաթում են, այնուհետև լցնում շաքարավազի, կարագի և աղացած դարչինի կամ հիլի խառնուրդով։ Այնուհետև խմորը փաթաթում են և կտորների կտրում, որոնք թխում են մինչև ոսկե դարչնագույնը: Խմորը դրսից խրթխրթան է, իսկ ներսից՝ փխրուն։
Հայաստան այցելող զբոսաշրջիկները պետք է անպայման փորձեն գաթա, քանի որ այս համեղ և յուրօրինակ աղանդերը դժվար կլինի գտնել որևէ այլ վայրում: Երևանում կան բազմաթիվ հացթուխներ և սրճարաններ, որոնք մասնագիտացած են գաթայի պատրաստման մեջ, և այցելուները կարող են փորձել տարբեր սորտեր և համեր։ Նրա համեղ համը մնայուն տպավորություն կթողնի յուրաքանչյուրի վրա, ով այն կփորձի:
Վայելելով հայկական ամառային տոլման. թարմացնող սեզոնային հյուրասիրություն
Հայկական խոհանոցը համերի և բույրերի հաճելի և յուրահատուկ խառնուրդ է, որի վրա մեծ ազդեծություն է թողել երկրի հարուստ պատմությունը և մշակութային բազմազան ժառանգությունը: Ամառային ամիսներին աչքի ընկնող ուտեստներից մեկը հայկական ամառային տոլման է։
Ավանդական տոլմայի թարմացնող և բուրավետ այս տարբերակը պատրաստված է թարմ ամառային բանջարեղենից, ինչպիսիք են սմբուկը, բուլղարական պղպեղը և լոլիկը՝ լցոնված բրնձի, խոտաբույսերի և համեմունքների համեղ խառնուրդով: Այնուհետև տոլմաները շոգեխաշում են բուրավետ սոուսի մեջ՝ մինչև փափկ ու հյութալի դառնալը։
Այս ուտեստի մեջ օգտագործվող բանջարեղենը սեզոնային է ամառվա ամիսներին՝ այն դարձնելով տարվա այս եղանակին պահանջված ուտեստ: Իսկ համերի յուրահատուկ համադրությունը տոլման դարձնում է հայկական խոհանոցի սիրելի ուտեստը։ Այսպիսով, հայկական ամառային տոլման պարտադիր ճաշատեսակ է ամառվա ամիսներին Երևան այցելող յուրաքանչյուր զբոսաշրջիկի համար։